-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41947)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16916)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:25303 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

از نظر شيخ مفيد تفاوتهاي دو مكتب شيعه و معتزله در چيست؟
ملاحظة كتاب «اوائل المقالات» شيخ مفيد ما را به تفاوتهاي جوهري اين دو مكتب كلاميآشنا ميسازد. اينك مواردي را كه مرحوم مفيد در اين كتاب ياد آور شده از نظر خوانندگان گراميميگذرانيم:
1 ـ اماميه اتفاق نظر دارند كه جاودانگي در آتش، از آن كفار است. مؤمن مرتكب گناه كبيره در آتش جاودان نخواهد بود برخلاف معتزله.
2 ـ اماميه ميگويند: شفاعت براي نجات مرتكبان كبيره است، بر خلاف معتزله كه آن را براي مطيعان ميدانند و نتيجة آن ترفيع رتبه است.
3 ـ اماميه ميگويند: مرتكب گناه كبيره از اهل معرفت، مؤمن فاسق است و معتزله آن را در منزلتي ميان كفر و ايمان جاي ميدهند.
4ـ اماميه ميگويند: پذيرفتن توبه بر خدا واجب نيست بلكه از طريق تفضل ميپذيرد، در حالي كه معتزله ميگويند: اثر توبه در اسقاط عقاب، ضروري است نه تفضلي.
5 ـ اماميه ميگويند: پيامبران از فرشتگان برترند، برخلاف معتزله.
6ـ اماميه ميگويند: انسان نه مجبور است و نه وانهاده شده، بلكه در منزلتي بين جبر و تفويض قرار دارد در حالي كه معتزله خلاف آن را ميگويند و قائل به تفويضند.
7 ـ اماميه ميگويند: لفظ «بداء» بر خدا اطلاق ميشود، بر خلاف معتزله.
8 ـ اماميه معتقدند كه گروهي از مردگان پيش از قيامت به اين دنيا باز خواهند گشت بر خلاف معتزله.
9ـ اماميه ميگويند: نياكان رسول خدا از آدم تا عبدالله مؤمن و موحد بودند بر خلافه معتزله.
10 ـ اماميه ميگويند: ناكثان و قاسطان كافر و گمراهند و مورد لعن خدا هستند و به همين جهت در آتش جاودانند، بر خلاف معتزله كه آنان را كافر نميدانند بلكه ميگويند: آنان در اين نبرد اجتهاد كردند، و از اين طريق مطيع به شمار ميروند.
11 ـ اماميه ميگويند: رسول گراميعلي را براي امامت نصب كرد، بر خلاف معتزله.
12ـ اماميه معتقد است كه در هر زماني امام معصوميلازم است كه خدا با آن احتجاج كند، بر خلاف معتزله.
13ـ اماميه معتقد است كه امام بايد معصوم از گناه باشد و بر علوم ديني تسلط كامل داشته باشد، بر خلاف معتزله.
ما در اينجا به همين تفاوتهاي سيزده گانه اكتفا كرديم و ياد آور ميشويم كه فرق اين دو گروه منحصر به اينها نيست بلكه فرق هاي ديگري نيز هست.

: استاد محقق جعفر سبحاني
فرهنگ عقائد و مذاهب اسلامي ج 4

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.